Jak przygotować się do realizacji projektu kreatywnego?

W kilku prostych punktach wygląda to tak:

1. Wyznacz cele kampanii.
2. Sprawdź swoją grupę docelową.
3. Określ główny przekaz.
4. Poszukaj inspiracji.
5. Przygotuj moodboard.
6. Napisz brief.

Jednak w praktyce jest to temat bardziej obszerny.

Jeżeli zastanawiasz się, po co to wszystko, zapraszam do dalszej lektury.

Co chcesz osiągnąć? - Wyznaczanie celi

- Ale po co to komu?
- Chcemy, tylko pokazać, to czym nasza firma się zajmuje.
- Przecież dobrze wiemy o co nam chodzi!


Jednak potencjalni klienci niekoniecznie muszą to wiedzieć.

Dlaczego to ważne?

Przykładowa firma chce nagrać film z organizowanego przez siebie wydarzenia.

Dlaczego? Bo wszyscy tak robią.

Jaki jest tego skutek?

Filmu najprawdopodobniej nie zobaczy nikt poza wąską grupą odbiorców, a budżet przeznaczony na jego realizację lepiej byłoby oddać na cele charytatywne.

Jak to zmienić?

Skup się na tym, co chcesz osiągnąć.

Spisz konkretne wyznaczniki, jak np.:
zwiększenie ilości użytkowników platformy e-commerce,
edukacja klientów na temat nowego produktu w ofercie,
czy zwiększenie sprzedaży kolekcji ubrań.

Im bardziej sprecyzujesz, na czym Ci zależy, tym łatwiej reszta się ułoży.

Pamiętaj, że najlepsze cele to te, które można zmierzyć.

Dzięki temu w prosty sposób zweryfikujesz efektywność kampanii po jej zakończeniu.

Z kim rozmawiasz? - Określ grupę docelową.

Mama, współpracownik, narzeczona czy kumpel z podstawówki?

Nie odnosisz się do wszystkich w ten sam, obojętny, sposób.

Pamiętaj, że obojętny komunikat, spotyka się z obojętną reakcją.

Więc dlaczego Twoja reklama miałaby tak odnosić się do klientów?

Zastanów się, czy komunikujesz się z młodzieżą zainteresowaną podróżami na Instagramie, czy z dyrektorami do spraw rozwoju w korporacjach.

Pomyśl, czego im brakuje i wyjdź im naprzeciw.

Co chcesz przekazać? - Określ główny przekaz.

Jeżeli Twój przekaz będzie dłuższy niż dwa zdania, spróbuj jeszcze raz.

30-minutowego filmu, nie oszukujmy się, nikt nie obejrzy.

Zazwyczaj lepiej skupić się na jednej konkretnej informacji, ale zadbać o to, żeby zapadła w pamięć.

Organizujesz wydarzenie?
Skup się na jego wyjątkowości i uczestnikach.

Wprowadzasz nowy produkt?
Pokaż jaki problem rozwiązujesz.

Uprość, a będzie Ci dane, czy jakoś tak to szło.

Daj się ponieść! - Poszukaj inspiracji.

Nie ograniczaj się na tym etapie!

Wybierz wszystko, co wpadnie Ci w oko i będzie w jakiś sposób powiązane z Twoim projektem.

Czasami najlepsze pomysły przychodzą z najmniej spodziewanych miejsc.

Nie wiesz gdzie szukać?

Polecam Pinterest lub wyszukiwanie obrazków w Google.

Można tam szybko znaleźć wiele ciekawych grafika, które pomogą Ci się zainspirować.

Czas na puzzle - Przygotuj moodboard.

Nie zawsze wszystko do siebie pasuje.

Poukładaj swoje inspiracje koło siebie i pogrupuj je w taki sposób, aby pasowały do siebie.

Później wybierz tą najbardziej pasującą do Twojej marki i ją dopracuj.

Jeżeli patrząc na skończony moodboard, Twoja wyobraźnia zaczyna szaleć, możesz sobie pogratulować świetnie wykonanej roboty.

Nie masz dostępu do narzędzi graficznych?

Nic prostszego, wydrukuj swoje inspiracje i poukładaj je fizycznie lub załóż konto na Canva.com (przyjemna platforma do robienia prostych moodboardów).

Czegoś jeszcze brakuje... - Napisz brief.

Wrzuć wszystko z poprzednich punktów do jednego worka.

Potem… wyrzuć z niego większość rzeczy!

Zazwyczaj im prostszy przekaz, tym skuteczniej reklama trafia do konsumenta.

Skup się na rzeczach, które Cię wyróżnią i pomogą w osiągnięciu celów.

Resztę zignoruj lub zapisz sobie na potrzeby następnych kampanii.

Chcesz szybko przygotować brief?

Skorzystaj z naszego szablonu brief.
Agencja Wizualna pomogła nam w osiągnięciu spójnego wizerunku produktów, pomimo rozłożonych w czasie sesji zdjęciowych.

Maciej Brumirski, Enclava

Napisz do nas